Eiropa un mans reģions

19511633_749994198514221_838267093_nLatvija, kuras pilsone esmu es un vēl ap diviem miljoniem cilvēku, ir pilntiesīga Eiropas Savienības (ES) dalībniece jau no 2004. gada. Šo gadskaitli, tāpat kā Latvijas dzimšanas dienas datumu, es varētu nosaukt jebkurā diennakts laikā, pat pamostoties no dziļa miega. Nemācēšu teikt, kāpēc. Laikam tāds skanīgs un vienkāršs. Kopš tā laika, pateicoties ES fondiem, ir pilnveidoti gan cilvēkresursi un nodarbinātība, gan uzņēmējdarbība un inovācijas, gan infrastruktūra un pakalpojumi. Viens no Latvijā pieejamajiem ES fondiem ir Eiropas Reģionālās attīstības fonds (ERAF), kura galvenā funkcija ir mazāk attīstīto reģionu atbalsts, koncentrējoties uz uzņēmējdarbības veicināšanu un publiskās infrastruktūras uzlabošanu. Latvijā ERAF ir atbalstījis neskaitāmus projektus itin visos valsts reģionos. Labprāt padiskutētu par ERAF paveikto visā Latvijā, bet šajā rakstā koncentrēšos uz sirdij tuvāko, manu dzimto vietu – Valmieras pilsētu.

Valmiera ir vietējiem, kaimiņiem un tūristiem draudzīga pilsēta jau ilgus gadus, būdama Vidzemes lielpilsēta. Ar katru gadu arvien vairāk un vairāk finanšu līdzekļu ir ieguldīti infrastruktūras un pilsētas vides attīstībai un pilnveidei. ERAF ir viens no Valmierā īstenoto projektu finansētājiem, kas arī lika man vairāk painteresēties par konkrētiem, jau realizētiem projektiem.

Man ļoti patīk braukt ar jebkādu transportu. Diemžēl pagaidām ne pie stūres, bet, sēžot pasažiera sēdvietā. Patīk aplūkot visu aiz loga notiekošo, itkā esmu tā daļa. Tāpēc man ir ļoti svarīgi moderni, taisni, līdzeni un apgaismoti ceļi, jo, ikviens piekritīs, braukt mašīnā un justies kā kosmosa kuģa simulātorā nav tā patīkamākā nodarbe. Tāpēc īpašu uzmanību no manis izpelnījās ERAF atbalstītie projekti par ielu, ietvju un pilsētvides uzlabošanu. Valmierā tādi ir „Valkas un Tērbatas ielas Valmierā rekonstrukcija”, „Rīgas ielas Valmierā rekonstrukcija”, „Valmieras Mūzikas skolas izbūve” un vēl daudzi citi. Taču detalizētāk izpētīšu kādu projektu, kas ticis īstenots divdesmit divos mēnešos no 2011. gada. Šis projekts, kā rezultātā Valmieras pilsētas pašvaldība no ERAF saņēma finansējumu 1,991,394.20 Eur apmērā, ir „Tilta pār Gauju Cēsu ielā, Valmierā rekonstrukcija”.

Es un daudzi mani draugi pieauga, dzīvojot daudzdzīvokļu māju apartamentos, kas atradās ne vairāk kā trīsdesmit metru attālumā no minētā tilta. Toreiz, kad šis tilts vēl bija parasts, jau sarūsējis palīginstruments tikšanai no viena Gaujas krasta uz otru (kaut arī atzīšos, trenēti peldētāji Gaujai tikt pāri varēja un joprojām var arī bez tilta), daudzi mani kaimiņi, jo īpaši sievietes jau cienījamos gados, skandināja, ka nu reiz galvenais Valmieras tilts sabruks, ka tam jau visas maliņas sarūsējušas, ka galu galā pirmais, ko ierauga pilsētas viesi ir šis tilts, jo tieši tam blakus atrodas Valmieras Autoosta. Bet neilgi pēc tā pilsētas vēstnesis paziņoja par gaidāmo rekonstrukciju. Nu minētās tantiņas, lielākā daļa manu kaimiņu un, domāju, arī lielākā daļa Valmieras iedzīvotāju bija priecīgi par mūsdienīgāka tilta pār Gauju Cēsu ielā topošo izskatu. Taču jāatzīst, ka nebūt ne visi zināja un zin, ka šis un daudzi citi projekti tika finansēti ar ERAF palīdzību.

Tagad, kad tilts jau ir iedzīvojies, pieradis pie gariem, ilgiem sastrēgumiem, kas veidojas uz tā katru darba dienu pusdienlaikā, tas izskatās un ir daudz drošāks, sakoptāks, modernāks un Eiropeiskāks. Vietējie tiltu nosaukuši par „Boķa ribām”. Kāpēc? Pateicoties Inesim Boķim, Valmieras pilsētas ilggadējam pašvaldības domes priekšsēdētājam un tilta jaunajam izskatam, ko var aplūkot fotogrāfijā zemāk. Jā, es piekrītu, tilts perfekti izskatās uz skaisto vakara debešu fona.

Projekta mērķi ir īstenojušies – Valmierā tika veicināta līdzsvarota Vidzemes reģiona attīstība, sekmējot Valmieras attīstības centra izaugsmi, pilsētvides konkurētspēju, sasniedzamību, pieejamību un pievilcību.

Par tiltu pār Gauju Cēsu ielā, Valmierā, un vēl daudziem projektiem, saistītiem ne tikai ar „Nacionālās un reģionālās attīstības centru izaugsmes veicināšana līdzsvarotai valsts attīstībai” pašaktivitāti un aktivitāti „Policentriska attīstība”, ir jāpasakās Eiropas Reģionālās attīstības fondam, kas finansējumu novirza pasākumiem, kas saistīti ar biznesa vides, vietējās ekonomikas, tehnoloģiju, infrastruktūras un vides aizsardzības attīstīšanai.

Tas, ka šajā rakstā es koncentrējos uz ERAF paveikto, nenozīmē, ka šis ES fonds ir vienīgais. Nebūt nē! Latvijā ir pieejami arī tādi ES fondi kā Eiropas Sociālais fonds un Kohēzijas fonds. Par to vairāk uzziniet: http://www.esfondi.lv/latvijai-pieejamie-ES-fondi.

Ja Jūs ieinteresēja manis izklāstītais, uzziniet par ES fondu finansētajiem projektiem Latvijā šeit: http://www.esfondi.lv/aktivitates un http://www.esfondi.lv/es-fondu-projektu-mekletajs.

Par „Tilta pār Gauju Cēsu ielā, Valmierā rekonstrukcija” vairāk lasiet šeit: http://esfinanses.lv/projekti/66221_tilta-par-gauju-cesu-iela-valmiera-rekonstrukcija.

Ar šo rakstu piedalos konkursā “Eiropa manā reģionā”. Vairāk par konkursu lasiet šeit: http://ec.europa.eu/regional_policy/en/policy/communication/euinmyregion/blogging/about/ un http://www.fm.gov.lv/lv/aktualitates/jaunumi/es_fondi/55067-publice-bloga-rakstu-par-jebkuru-es-fondu-projektu-un-klusti-par-zurnalistu-brisele.

#EUinmyRegion

26.06.2017.  Brīnumkāre

Leave a Reply

